Gay imám: „Homofobie není nijak spojená s islámem ani Koránem“

Datum Posted in Aktuality

Alžířan Ludovic-Mohamed Zahed je gay imám, který v roce 2012 v Paříži založil inkluzivní mešitu pro všechny muslimy – především kvůli LGBT komunitě. Zároveň je prvním francouzským muslimem, který si vzal jiného muže. Mimo to se už více než dvacet let angažuje v boji proti HIV/AIDS a rovněž napsal několik knih s LGBT tematikou v muslimském světě.

„Před několika lety bylo pouze několik gay imámů, já jsem byl teprve třetí, který se vyoutoval. Dlouho jsem se necítil příjemně, když mě nazývali imámem – nebyl jsem na to připravený,“ říká Zahed. Tehdy se mu ale jedna imámka svěřila se svým postojem: „Jak mám očekávat od ostatních, že to udělají, když to neudělám já sama?“ To byl ten hlavní impuls k tomu, aby Zahed vystoupil z řady. „Nedávno jsem se někde dočetl, že ve světě je už víc než 20 LGBT muslimských lídrů – nejen imámů, ale také například profesorů. Jde to pomalu, ale je vidět jasný pokrok,“ doplňuje.

„Svým coming outem jsem si prošel ve 21 letech. Tehdy mě můj bratr bil, otec mi nadával a urážel mě a strýc mi dokonce vyhrožoval smrtí. Dnes už je to lepší, moje nejbližší rodina mě akceptuje – ostatní jsou mi ukradeni. Jsou ale i tací, kteří tomu vůbec nerozumějí, a potom můj strýc, který stále říká, že bych měl být zabit. Homofobové jsou všude, nejen v náboženských kruzích.“ Zahed tvrdí, že by v každé zemi měli být vidět skupiny gayů a leseb, aby vláda nemohla tvrdit, že takové menšiny u nich neexistují a že tento teplý fenomén vytvořil Západ. A mladým LGBT lidem, kteří se bojí svého coming outu, radí, aby si o své situaci promluvili s lidmi, kteří s tím už mají zkušenost.

V Koránu je však jasně zmiňován partner, který ale nemá gender. Proto se dá najít způsob, díky kterému je Korán velmi inkluzivní. Navíc nezakazuje stejnopohlavní vztahy nebo homosexualitu. Za doby Proroka nebylo nic z toho, co je dnes zakázáno vládami, zavrhnuto – tehdejší tradice jsou pouze záměrně skrývány. „Vezměte si například Alžírsko, kde jsem se narodil. Až do doby francouzské kolonizace neexistovaly žádné zákazy vůči homosexualitě. A my se toho dodnes nemůžeme zbavit. Moc je bohužel v rukou totalitních a fašistických vládců, kteří jsou proti židům, křesťanům, ženám a LGBT lidem.“

Zajímavé je, že v muslimských zemích je blízký vztah mužů nebo žen obvyklý a historicky zakořeněný, ale nemá nic společného se sexuální orientací. Proto je běžné vidět skupinku mužů či skupinku žen, jak se k sobě mají, ale přitom jsou heterosexuální. Jde o takzvanou homoerotiku – tento koncept vznikl dávno před tím, než v 19. století byla pojmenována homosexualita.

Jakub Pavlovský